torsdag 12 mars 2015

Våra åtgärder mot kränkningar och sexuella trakasserier

Vi har alla med bestörtning läst om ”Jenny” som i ett öppet brev berättade om hur hennes vardag kan se ut. En vardag fylld av sexuella trakasserier och kränkningar från unga män. Allt för att ”Jenny” har tajta jeans. Vi kan aldrig acceptera att människor trakasseras eller kränks. Oavsett anledning. Att arbeta med värdegrundsfrågor och attityder i såväl skolan som i samhället i stort är därför av avgörande betydelse.

Den 22 februari kunde vi läsa om de blågröna partiernas förslag på att hantera denna fråga. Att utreda ett enhetligt antimobbningssystem på gymnasieskolan är deras svar. Det är positivt om staden kan hitta en framgångsrik metod för att arbeta med mobbning på gymnasieskolan men det räcker inte. Det behövs betydligt mer handfasta och konkreta åtgärder än utredningar för att komma till rätta med de grova övertramp som ”Jenny” berättar om.

Värderingar grundläggs långt tidigare än i gymnasieåldern. Ett ständigt pågående värdegrundsarbete måste löpa som en röd tråd genom skolan, hemmet och det offentliga samtalet. Vi måste tala om den bristande jämställdhet som finns. En bristande jämställdhet som tar sin utgångspunkt i en könsmaktsordning byggd på förlegade och omoderna normer.

Rätten att klä sig som man vill är lika grundläggande som rätten att hysa en åsikt eller en ståndpunkt. Om män kräver att kvinnor ska klä sig på ett speciellt sätt för att bli socialt accepterade (för det handlar oftast om män som har synpunkter på kvinnor) så har vi inte kommit långt i vår demokratiska utveckling.

Vi socialdemokrater vill därför i konkret handling arbeta för att stärka jämställdheten. I skolan vill vi att alla nivåer ska arbeta med temaveckor kring jämställdhet, normer och genus. Detta som ett medel att arbeta utöver det ordinarie värdegrundsarbetet som alla skolor och förskolor arbetar med.
Vidare vill vi se att alla skolor från årskurs 6 inför feministiskt självförsvar på schemat. Det kan ske i form av valfria lektioner eller som en del i den ordinarie undervisningen. Men att stärka tjejers självkänsla genom att stärka deras egenförmåga är ett enkelt och effektivt sätt att förbättra jämställdheten.

Jämställdheten måste vidare redovisas på ett mer tydligt sätt och detta bör ske i samband med årsredovisningen för barn- och utbildningsnämnden. Tydliga indikatorer på hur jämställdheten i våra skolor utvecklas ska tas fram. Det ger oss politiker ett bra underlag för att ta väl underbyggda beslut som kan gynna jämställdheten ytterligare.

Jämställdhetsarbete tar, likt alla andra normförändringar, lång tid. Det är också många olika delar som hänger samman och samverkar. De negativa värderingar som barn och ungdomar ibland bär med sig hemifrån kan vara oerhört svåra att bryta. Men det är tydligt i skollagen att skolans uppgift är utveckla respekten för och kunskapen i de mänskliga rättigheterna och grundläggande demokratiska värderingar. Jämställdheten är en av de bärande delarna i en demokrati. Vi måste våga ta krafttag för att nå framgång på detta område.


/Ola Möller, 2:e vice ordförande i barn- och utbildningsnämnden

1 kommentar:

  1. Helt rätt tycker jag.
    Mobbning måste bekämpas
    så tidigt som möjligt.

    SvaraRadera