fredag 16 januari 2015

Vad gör ett kommunalråd egentligen?

Jag fick denna fråga i en intervju i Sveriges Radio under nomineringsprocessen och svarade då att jag faktiskt inte hade en aning.

Nu har det gått lite mer än två månader och jag kan säga att jag numera har ganska bra koll på vad man gör som kommunalråd. Dessutom har jag lärt mig många nya förkortningar!

En vanlig månad i Rådhuset kretsar det mesta kring fullmäktigemötet som till slut blir crescendot på månaden.

Handlingarna till kommunstyrelsens möte (”KS”) meddelas per mail, då är det bara att hugga in och läsa ;-)  Sen följer ett gruppmöte med vår rådhusgrupp där vi går igenom handlingarna tillsammans för att ta en första diskussion om vad vi tycker och hur vi ska handla i olika frågor. Efter denna första genomgång så träffas vi i vår socialdemokratiska KS-grupp och diskuterar igenom handlingarna igen, därefter följer KS. KS kan jämföras med en lokal regering medan kommunfullmäktige kan jämföras med riksdagen.

Sedan får vi handlingarna till kommunfullmäktige (”KF”), samma sak där, bara att hugga i och läsa, varje vecka har vi även kommunalrådsberedningar (”KRB”) både vi i vår lilla socialdemokratiska grupp och sen en stor med alla partier där vi får genomgångar i olika ärenden. Både de som är aktuella i media och andra ärenden som är på väg upp för beslut.

Inför fullmäktige har vi ytterligare ett KS-gruppmöte och sedan den stora socialdemokratiska KF-gruppen där vi informerar om allt vi fått veta i de olika ärendena och sedan har vi allmänna diskussioner i alla ärenden och det är också här vi slutgiltigt tar beslut om hur vi ska agera i KF. Dessutom har vi en kort KF-grupp innan KF ifall något nytt tillkommit.

Jag prioriterar också att försöka gå på så många verksamhetsbesök och försöker tacka ja till allt jag blir inbjuden till men tyvärr krockar det ibland. Intentionen är såklart att försöka lära mig så mycket som möjligt om stadens verksamhet.

Har ju också förmånen att sitta som ledamot i Regionfullmäktige (”RGF”), vilket också är otroligt intressant, känner mig enormt ödmjuk och överväldigad av det förtroende partiet och medlemmarna gett mig.

Hoppas att regelbundet kunna återkomma här i vår blogg och berätta om arbetet men även också om politiken.
/Anna Ingers

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar