fredag 6 november 2015

Klassamhället - finns det?

Det är jobbigt att bli påmind om att vi lever i ett klassamhälle. Det är den slutsats jag drar med tanke på den upprördhet mitt uttalande i samband med HD:s artikel om skolsegregationen orsakat, inte minst på insändarsidorna. I artikeln nämner jag att jag vill ha en skola där skomakarens dotter kan gå i samma klass som direktörens son.

Det är väl belagt att föräldrarnas utbildningsbakgrund spelar stor roll för hur elever lyckas i den svenska skolan. Skolforskaren Magnus Oskarsson vid Mittuniversitetet har påpekat att socioekonomisk bakgrund idag spelar lika stor roll för hur elever lyckas i Sverige som i Tyskland och USA. Länder där skolan på pappret är klart mer segregerad än Sverige. Så har det inte varit tidigare i vårt land.

Svensk skola har varit världsledande på att kompensera för social bakgrund. Att strukturerna i det svenska skolsystemet idag verkar segregerande betyder inte att enskilda elever från till exempel arbetarklassen inte kan lyckas. Men det betyder att sannolikheten för att lyckas i skolan är lägre för dessa elever som grupp.

För mig som skolpolitiker är jämlikhet och allas möjlighet att verkligen kunna lyckas oerhört viktig. Med dagens skolsystem har dessa möjligheter minskat för många elever. Det vore inte sakligt att blunda för det faktum att svensk skola idag inte klarar sitt kompensatoriska uppdrag och att likvärdigheten i utbildningssystemet har mycket stora brister. För att hitta lösningarna måste man vara klar över analysen och inte blunda för hur det faktiskt ser ut i dagens skola.

/Ola

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar